Saudiarabien ville anlita svensk pr-byrå

20.06.2015 16:53

 

 

Wikileaks släpper 500 000 påstått officiella dokument från Saudiarabien.

Där avslöjas bland annat att saudierna i hemlighet ville anlita en svensk PR-byrå för att förbättra de ansträngda förbindelserna mellan Saudiarabien och Sverige. Dessutom pekas tidigare utrikesminister Carl Bildt ut som en av de största försvararna av "saudiavtalet"

Enligt ambassadens rapport hem till Riyad anser Bildt att hela debatten är "onödig".

 

Den kontroversiella organisationen Wikileaks har börjat publicera dokument från saudiska myndigheter. Hittills har 60 000 dokument gjorts tillgängliga för allmänheten. Men enligt organisationen är det bara en liten del, totalt ska en halv miljon handlingar släppas.

Av de nu publicerade dokumenten framgår att Saudiarabiens ambassad i Stockholm var oroad över de spända saudisk-svenska relationerna.

Därför skickar ambassaden den 28 januari 2013 ett brev hem till utrikesdepartementet i Riyad och meddelar att man tänker anlita en svensk PR-firma, i första hand JKL Group men Kreab Gavin Anderson är också ett alternativ, för "att förstärka relationerna mellan länderna".

Avsikten är att "vinna folkets sympatier, medialt stöd och politiskt stöd" samt att "arbeta för att få inflytelserika personer i olika medieföretag på vår sida och förstärka relationen i olika frågor", heter det i den hemliga diplomatiska skrivelsen.

Kan inte bekräfta

På JKL Group kunde man sent i natt inte bekräfta att man fått det saudiska uppdraget.

– Jag har inte den informationen just nu. Jag måste kolla upp det, säger Maria Grimberg, vd på JKL Group.

Förbindelserna mellan Saudiarabien och Sverige har varit ansträngda under senare år. Bland annat reagerade den svenska opinionen mycket starkt när SR:s Ekot avslöjade de planerna på de båda ländernas samarbete om en vapenfabrik i Saudiarabien.

Och så sent som i år hamnade Sverige och Saudiarabien på kollisionskurs när utrikesminister Margot Wallström skarpt kritiserade bland annat kvinnoförtryck och prygelstraff i Saudiarabien. Det ledde till att den saudiske ambassadören kallades hem i protest under en period. Sverige avslutade ett vapenavtal med Saudiarabien.

Det är osäkert om Wikileaks har lagt ut alla dokument om Sverige. Men de flesta handlar om visum, löner på ambassaden och vad tidningar rapporterar om.

 

Flera av de släppta hemliga saudiska dokumenten rör svenska politiker och mediepersoner. Den saudiska ambassaden rapporterar att Ulf Adelsohn, ledamot i Exportrådet, betonar att Saudiarabien är ett viktigt land för Sverige och att handelsavtalet mellan de båda länderna är viktigt. I ett annat telegram som rör Adelsohn vill ambassaden "förstärka relationen" med den privata sektorn i Sverige för att "gynna kungadömets intressen mot mediedrevet som riktas mot kungadömet".

– Jag vill inte kommentera detta, säger Ulf Adelsohn till Expressen.

 

De få dokument som handlar om vapenavtalet utöver Adelsohn nämns även förra utrikesministern Carl Bildt.

I ett telegram skriver man om Bildt som den som ”försvarar regeringens ställningstagande” och att han ”betonar Saudiarabiens viktiga roll både i arabvärlden och i den muslimska världen” och att ”det ligger i Sveriges intressen att förstärka relationen” med Saudiarabien.

Expressen har sökt Carl Bildt utan framgång, men i en intervju med Expressen 2012 försvarade han vapenexporten av pansarvärnsrobotar i Saudiarabien:

 

– Hade läget för mänskliga rättigheter varit bättre för att de köpte franska i stället?

– Jag träffar rätt regelbundet prins Turki, sa han till Dagens Industri.

 

I andra dokument meddelas att Jon Åström Gröndahl, chef för Must Mellanöstern, ska besöka Saudiarabien samt att Rolf Ekéus, ordförande för Sipri, begär att få besöka Saudiarabien. Ambassaden nämner också visumansökningar från journalisterna Michael Winiarski, Dagens Nyheter, och Donald Boström, Aftonbladet.

 

Kreab Gavin Anderson, den andra svenska PR-byrån som den saudiska ambassaden nämner, figurerade i mars i år i samband med schismen mellan Saudiarabien och Sverige. Då publicerade DN Debatt ett uppmärksammat inlägg undertecknat av 31 ledande direktörer som ville att Sverige skulle respektera det kritiserade samarbetsavtalet mellan de båda länderna.

 

Ekot avslöjade att Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, stod bakom debattartikeln. Investor samarbetar sedan länge med Kreab.

– Vi kommenterar aldrig vad vi gör eller inte gör, sade Peje Emilsson, byråns ordförande, till Resumé den gången.

Sent i natt gjorde Saudiarabiens utrikesdepartementet två twitterinlägg där man uppmanade sina medborgare att "undvika att gå in på hemsidor för att ladda ner dokument eller läckt information som kan vara falska för att skada nationens säkerhet".

http://www.expressen.se/nyheter/saudiarabien-ville-anlita-svensk-pr-byra/

Ämne: Saudiarabien ville anlita svensk pr-byrå

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar